Coalitievorming

5 april 2022

Mook, 05 april 2022

De verkiezingen hebben ons een mooie uitslag opgeleverd. Daarmee consolideerden we onze drie zetels met een mooi aantal stemmen. De DGP heeft uiteindelijk de meeste stemmen behaald en het CDA helaas te weinig om hun zetel te behouden. De DGP, als grootste partij, heeft het voortouw genomen in de informatiebesprekingen. Ignas Jansen en ondergetekende zitten namens de PvdA aan de onderhandelingstafel. Onze eerste keus voor een nieuwe coalitie was het voortzetten van de huidige coalitie met DGP, PvdA en GroenLinks. Voor de DGP bleek dit echter geen optie. Onze tweede optie om te kijken naar de mogelijkheid van een raadsbreed programma heeft het tot onze spijt ook niet gehaald. GroenLinks was het een stap te ver om geen wethouder te kunnen leveren in een raadsbreed programma. Hiermee is dat voor nu dus geen optie voor onze gemeente. GroenLinks heeft gelukkig wel aangegeven om afhankelijk van het resultaat het coalitieprogramma mede te ondertekenen.

Het standpunt van onze fractie en het fractieberaad, de eerste 9 mensen op onze kieslijst, was na uitvoerige discussie en overleg, om toch te kiezen voor het meedoen in een coalitie. Omdat we vanuit de deelname van onze partij aan een coalitie vele malen meer kunnen bereiken dan tijdens het voeren van oppositie. Belangrijke waarde voor Lokaal Sociaal is dat iedereen, maar dan ook echt iedereen gezien en gehoord moet kunnen worden in de gemeente en daar is dan ook waar we ons voor willen hard maken. Met Frank Dillerop als onze wethouder in het college denken wij de belangen van onze kiezers het meest veilig kunnen stellen. In de verdere onderhandelingen zal duidelijk moeten worden welke taakgebieden Frank als wethouder voor zijn rekening gaat nemen. Wij opteren hierbij nadrukkelijk voor het sociaal domein als belangrijkste onderdeel van het takenpakket van Frank.

Wij zijn ons er terdege van bewust dat in de komende jaren veel op de gemeente afkomt. Na de twee verschrikkelijke Coronajaren zijn we via de afschuwelijke oorlog in Oekraïne ook nog in een vluchtelingencrisis beland, terwijl de financiële middelen vanuit het Rijk richting gemeente onvoldoende zijn. We hebben grote zorgen om de inflatie en energiecrisis. We zijn dan ook blij met Frank op het sociaal domein waarbij we de belangen van diegenen die het toch al niet breed hebben zo goed en kwaad als mogelijk zullen en willen behartigen.

De beoogde wethouders en de fractievoorzitters zullen nu verder gaan met het opstellen van een coalitieakkoord. In ongeveer twee weken moeten daarbij flinke stappen gezet kunnen worden.

Tot zover de stand van zaken. Ondergetekende en Frank Dillerop zijn altijd bereikbaar om het een en ander nader toe te lichten.

Met vriendelijke groet, mede namens Ignas Jansen en Frank Dillerop

Ton Broekmans, fractievoorzitter PvdA