Toon Braam is er niet meer

9 februari 2023

Toon Braam is er niet meer. Op 25 januari 2023 overleed hij op 85-jarige leeftijd.

Woensdag 1 februari vond het afscheid en de crematie in besloten kring plaats.

Toon, een markant persoon, een eigenzinnige sociaaldemocraat.

Vele zullen hem herinneren als een door een chronische aandoening kromgebogen man.

Maar zijn kwetsbare gestalte was omgekeerd evenredig met zijn waarnemingsvermogen, zijn scherpe geest, zijn humor en zijn vasthoudendheid.

Hij is een van de grondleggers van de PvdA afdeling Mook en Middelaar. In 1974 werd Toon als D66-er gekozen in het bestuur van de toenmalige PPM (progressieve partij Mook en Middelaar), bestaande uit PvdA, D66, PSP, PPR. In 1978 gaat de PvdA zelfstandig de gemeenteraadsverkiezingen in. Toon deed zich overal uitdrukkelijk gelden, zowel lokaal als ook op gewestelijk niveau. Tot voor een paar jaar terug bezocht hij zeer trouw de ledenvergaderingen van de afdeling. De laatste tijd liet zijn gezondheid hem steeds vaker in de steek. Namens het smaldeel Mook en Middelaar van de PvdA brachten wij, Piet en Lee hem zo af en toe een bezoek. De ontvangst was immer allerhartelijkst. Het appelgebak stond klaar, koffie werd gezet en de wijn was op temperatuur.

We werden zorgvuldig ondervraagd over het reilen en zeilen in de gemeenteraad. Uitdrukkelijk werd ons in niet mis te verstane bewoordingen duidelijk gemaakt wanneer er volgens hem politiek verkeerd gehandeld was. Maar ook gaf hij de partij complimenten als hij er zijn ‘nihil obstat’ aan kon geven. Uitvoerig gaf hij over allerlei onderwerpen langdurig ‘college’. Hij was niet op gebrek aan bevlogenheid te betrappen. In de periode 2016-2017 heeft Toon met veel energie gewerkt aan zijn droom: realisering van een depotmuseum T2S (Tussen twee Schansen). Hij wist hiervoor via de Bouwkundewinkel afstudeerstudenten bouwkunde van de TU/e te mobiliseren. Met grote volharding heeft Toon een prachtig voldragen plan gepresenteerd. Het sneuvelde echter op het feit dat weinigen het plan kansrijk achten vanwege de hoge kosten en de realiseerbaarheid op de voorgestelde locatie.

De meeste personen betrokken bij de lokale politiek zullen Toon voor het laatst gezien hebben op 18 mei 2023 bij gelegenheid van het afscheid van de wethouders na de verkiezingen. Een van hen was wethouder Karin Peters. Toon ging er prat op dat hij haar zo rond 2007 heeft gescout en weten te motiveren om voor de PvdA actief te worden in de lokale politiek.

Toon, soms gaf je op het irritante af ongezouten je mening. Maar je was vooral een voorbeeld, een inspiratie en een onuitputtelijke bron van kennis.

Dat je rouwkaart uitgevoerd was in PvdA-Rood zal geen toeval zijn.

Wij als leden van PvdA Lokaal Sociaal zijn je heel veel dank verschuldigd. Met respect en een glimlach zullen we je herdenken.

Namens de fractie en leden van PvdA lokaal sociaal.

Ton Broekmans, fractievoorzitter

Piet Heisen, commissielid